25 gener 2024
Professor: Joan Manuel del Pozo Alvàrez . Doctor en filosofía. Professor emèrit.
L'any passat vàrem parlar de Les aportacions i els reptes a lA Intel.ligència Artificial. Avui, també, tenirm una efemèride a la Vila, l'Institut Eugeni d'Ors fa 90 anys. Els Instituts, al llarg de la seva existència, han donat molta formació humanística i filosófica a alumnes que han arribat a ser molt bons professionals.
Rudyard Kipling escriptor britànic nascut a l'India, fa 100 anys va fer una poesia sobre les màquines que diu: "Les màquines són fills/es del teu cervell (humà)"
A l'igual que l'IA és fruít de l'home, és la nostra filla i ens n'hem de cuidar.
CONCEPTES.
Intel.ligència Artificial: Hi ha moltes definicions però l'IA és una tecnologia avançada de la vella tecnologia informàtica que té els seus inicis fa uns setanta anys. Als anys 50, la programació, el software ja li van posar el nom Intel.ligència Artificial en veure els avenços que feien.
La IA, diuen, no es absolutament INTEL.LIGENT però és ARTIFICIAL.
Als anys 50, els programadors ho van batejar com CIBERNÈTICA ,paraula d'origen grec que significa l'art de pilotar un navili - el pilots del vaixell el pilota però no decideix cap on va. El nom Cibernètica el van canviar per IA.
IA és una informàtica avançada amb capacitat de fer moltes coses.
La persona Intel.ligent sap triar, mira en profunditat les coses per escollir. La IA no sap entendre la profunditat de les coses. No sap triar.
Les Humanitats arrenquen dels grecs, i té un renaixement als segles XIV i XV. L'Humanisme està associat a la construcció de la persona humana.
Protàgoras digué: L'esser humà és la mesura de totes les coses.
Terenci: Sóc ésser humà i tot el que és humà, m'interessa.
L'humanisme està fet sobre tot en la llibertat de l'èsser, fé en l'intel.ligència, fé en la paraula, l'ètica, el compromís social i l'interés per l'oratoria perquè en la paraula hi ha el poder de convicció. Sent un bon orador es pot ser un bon polític.
Mario Quintana diu: Els fets de la vida són els aspectes secundaris de la realitat.
Els fets són importants però ho és més l'interpretació dels fets. La IA no té capacitat interpretativa perquè aquesta capacitat és estrictament humana. La nostra intel.ligència està lligada a les emocions.
Perquè és necessaria la IA?
Els fabricants d'IA creuen que no necessiten les humanitats però l'IA és molt poderosa i reforça els poder d'uns sobre els altres.
L'aprenentatge dels límits del poder ho donen les humanitats. Els poderosos haurien d'aprendre quins són els límits del poder per no traspassar-los. Qui passa els límits, els deus el condemnen.
Si tú tens més eines pots fer més mal. Els productors d'IA són els amos del nostre TEMPS. Ens han fet esclaus de les màquines. Des de Google hi ha la idea que han aconseguit alterar el temps de la gent.
El punt de vista dels usuaris: La nostra privacitat està en joc. La convicció de que la nostra llibertat i intimitat estan amenaçades.
ARISTOTIL afirmava que l'única realitat és el món que tenim al davant. No hi ha dos mons, com defensava Plató—el món de les idees i el món de les coses—, sinó un de sol, el món real, físic, dels éssers, i la seva constant transformació.
KANT defensava el nostre món simbólic.
El món simbólic inclou el llenguatge. el llenguatge ens ha fet humans.
La nostra riquesa comunicativa és molt gran però no és bona perquè estem a l'època de la post veritat i vivim en mig de molta mentida i Fakenews. Els sofistes deien que la veritat no era important, lo important és guanyar en el debat.
Ara no et pots fiar de cap comunicació i això és un atac directe a la democràcia. Ara els diners corren per comprar dades que és on es fan els diners: Meet, X (Antiga Twitter)...
CHAPLIN a El Gran Dictador va dir: Hem progressat molt depressa però ens hem empressonat nosaltres mateixos.
Maria Sabaté
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada